Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
Vr 2 december 2022
Van der Valk Hotel Veenendaal
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
Tarieven
- Regulier tarief
- € 399
- Abonnee tarief
- € 359
- NVO tarief
- € 359
- Commercieel tarief
- € 899
Over dit congres
Bohn Stafleu van Loghum organiseert het congres Autisme bij kinderen in samenwerking met het Landelijk expertisenetwerk Autisme Jonge Kind (AJK). De rode draad van het congres is kinderen met (een verhoogd risico) op autisme zo vroeg mogelijk te signaleren om zo frustratie bij kind en gezin te voorkomen. Pas dan kan passende hulp, dicht bij huis, gerealiseerd worden.
Signaleren, diagnostiek en behandeling: een praktische insteek
Hoe herken je als hulpverlener de eerste symptomen van autisme bij kinderen tussen de 1-12 jaar? Hoe kom je tot een diagnose en behandelplan? De insteek van het congres Autisme bij kinderen is praktisch gericht: hoe behandel je deze kinderen het beste en hoe begeleidt je de ouders hierbij? Aan de hand van verschillende casussen krijg je als behandelaar van kinderen met autisme inzicht hierin. Dit congres helpt professionals bij het in kaart brengen van ondersteuningsbehoefte van een kind met (een vermoeden van) autisme, en zijn of haar gezin.
Deze dag leer je:
- Kinderen met (een verhoogd risico) op ASS zo vroeg mogelijk te signaleren
- Hoe je komt tot een diagnose en behandelplan bij kinderen met autisme
- Wat de ondersteuningsbehoefte van een kind met autisme en zijn of haar gezin is
- Het proces van herkenning van eerste symptomen, naar diagnose, interventieplan en evaluatie
- De verschillende onderdelen van behandeling en begeleiding (stimuleren ontwikkeling, aanleren vaardigheden en verminderen/voorkomen problemen)
Waarom kies je voor dit congres?
Het congres is op de praktijk gericht. Deze dag biedt veel aanknopingspunten om enerzijds je verder in autisme te verdiepen en anderzijds de diagnostiek en behandeling vorm te kunnen geven. Je ontvangt in één dag de meest actuele kennis en tools uit de wetenschap en de praktijk over (vroeg)herkenning, diagnostiek, behandeling en begeleiding.
Praktisch
Voor wie?
Het congres is primair bedoeld voor hulpverleners die in hun werk te maken hebben met mensen met autisme en hun familie. Zoals:
Basispsycholoog, eerstelijnspsychologen, jeugdzorgwerkers, (ortho-)pedagogen, gedragstherapeut, (GZ-)psychologen, gezinsbegeleiders, cliëntbegeleiders, gezinshuisouders, kinderarts, jeugdarts, jeugdcoach, POH-GGZ-en, (klinisch) psychologen, (school-)maatschappelijk werkers, psychiaters, (psycho)therapeuten, verpleegkundig specialisten GGZ, gedragswetenschappers, ambulant begeleiders, coach/begeleider, vrijgevestigd systeemtherapeut, cognitief gedragstherapeut.
Accreditatie
Accreditatie wordt aangevraagd bij:
- NIP-Eerstelijnspsychologie
- NIP Kinder- en Jeugdpsychologen
- NVO Orthopedagoog-Generalist
- SKJ
- V&V
Accreditatie is goedgekeurd door:
- FGzPt (6 punten)
Vul jouw relatienummer in op het inschrijfformulier als je hiervoor in aanmerking wilt komen. We kunnen helaas niet garanderen dat aangevraagde accreditatiepunten worden toegekend.
Het Congres Autisme bij kinderen staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur. Heb je een suggestie voor accreditatie van een bepaalde beroepsvereniging? E-mail dan jouw verzoek naar janise.kaljee@bsl.nl. Wij zullen bij relevante aanvragen én meerdere aanvragen het verzoek in overweging nemen.
Alvast inlezen over autisme bij kinderen?
Deelnemers aan het congres Autisme bij kinderen profiteren met kortingscode Congresautisme22 van 20% korting op het boek Autisme bij kinderen | Signaleren, diagnostiek en behandeling.
Programma
We horen steeds meer over Transdiagnostisch werken. Zijn DSM-5 classificatie als “Autisme Spectrum Stoornis” dan nog nodig? Hoe kunnen we diagnostiek van autisme zien vanuit transdiagnostisch perspectief? In deze lezing kijken we naar de rol van de diagnose en classificatie ten behoeve van handelingsgerichte diagnostiek en de transdiagnostische benadering.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Wat de transdiagnostische benadering inhoudt
- Hoe de transdiagnostische benadering, classificerende diagnostiek en handelingsgerichte diagnostiek zich tot elkaar verhouden
- Verschillende voorbeelden van een diagnostisch traject, passend bij de ontwikkelingsfase, om tot een goed advies te kunnen komen
In deze lezing wordt stilgestaan hoe het diagnostisch profiel van een kind met autisme als vertrekpunt van behandeling kan worden gebruikt. Verder is er aandacht voor maatwerk aspecten, want hoewel bij autisme specifiek het doel is om de sociale communicatie en flexibiliteit te vergroten en de bijna altijd gepaard gaande prikkelregulatieproblemen te verminderen, de weg daarnaartoe is sterk afhankelijk van factoren bij het kind en de omgeving. Daarnaast wordt het belang van evalueren besproken en onderbouwd.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Hoe het diagnostisch profiel bijdraagt aan een passend interventieplan
- Aandacht voor maatwerk aspecten is toegenomen.
- Kennis over het belang van evaluatie is vergroot
Er zijn verschillende behandelprogramma’s voor kinderen met autisme ontwikkeld en op effectiviteit onderzocht. Hoewel deze programma’s enigszins van elkaar verschillen, maken zij allen in meer of mindere mate gebruik van dezelfde principes en technieken. In deze lezing bespreken we de meest voorkomende technieken om motivatie en betrokkenheid van het kind te vergroten, het kind vaardigheden aan te leren en om het gedrag van het kind te beïnvloeden. Daarnaast bespreken we het belang van samenwerking met ouders .
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Dat effectieve begeleiding en behandeling gebruik maken van een combinatie van technieken gericht op de interactie en technieken om vaardigheden aan te leren
- Deze technieken geïntegreerd kunnen worden in de begeleiding en behandeling van kinderen met autisme
- Samenwerking met ouders is van groot belang
Sessies
Autisme kan zich bij kinderen met goede cognitieve en taalvaardigheden ‘subtieler’ uiten. Dit beeld wordt ook regelmatig bij meisjes gezien. Hoewel de autismekenmerken op het oog subtieler kunnen zijn, is de lijdensdruk vaak niet minder groot en is vroege onderkenning juist van belang.
In deze sessie wordt ingegaan op genderverschillen die zichtbaar kunnen zijn en wordt stilgestaan bij hoe deze ‘subtielere’ kenmerken zich kunnen uiten. Er wordt ingegaan op deze genderverschillen, maar ook op de gevolgen hiervan voor diagnostiek en behandeling.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Kennis van genderverschillen bij kinderen met autisme
- Wat de gevolgen hiervan zijn voor diagnostiek en behandeling
Na een diagnostiektraject wordt de diagnose “autisme” gesteld; soms geeft dit duidelijkheid/opluchting, vaak levert het juist ook veel vragen op. Psychoeducatie geeft antwoord op vragen, met als doel begrip en acceptatie creëren als eerste stap in de behandeling. Maar hoe geef je psychoeducatie en aan wie?
In deze sessie wordt geen specifieke vorm van psychoeducatie uitgelegd, maar wordt middels een stappenplan aandacht besteedt aan verschillende vormen en middelen van psychoeducatie voor wisselende doelgroepen.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Wat (het nut en belang van) psychoeducatie is
- Wanneer je psychoeducatie geeft en aan wie
- Welke verschillende vormen en middelen er zijn voor het geven van psycho educatie
Een kind met autisme heeft een grote weerslag op het hele gezin. Veel ouders kampen met stress, angst en depressieve klachten. Goede zorg voor een kind met autisme kan dan ook niet los gezien worden van goede zorg voor ouders en broers/zussen.
In deze sessie bespreken we wat nodig is om ouders en broers/zussen te ondersteunen om de kans op psychische klachten te verlagen en de kwaliteit van leven te vergroten.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Herkennen en erkennen van stressklachten en chronische rouw bij ouders en broers/zussen
- Welke factoren van invloed zijn op stressklachten en psychische problemen bij ouders en broers/zussen
- Wat je als professional kunt doen om ouders en broers/zussen te ondersteunen
‘Interactie is de basis van al ons leren’ is een uitspraak van Greenspan, de grondlegger van de Floorplay. Wanneer de interactie tussen ouder en kind niet vanzelfsprekend tot stand komt, doordat het kind niet gericht is op de biologische beweging, willen we de sociale gerichtheid stimuleren, zodat er wel interactie mogelijk is en een ouder wel contact kan ervaren met zijn/ haar kind.
In deze sessie leer je wat Pivotal Response Treatment is, welke overeenkomsten er zijn met Floorplay en hoe je middels de PRT technieken het initiatief bij een kind kunt uitlokken en de communicatie kunt stimuleren.
Het gebrek aan initiatief zien we ook bij jongeren. Door gebrek aan oefening en door belemmerende cognities stellen zij nauwelijks (hulp) vragen. Het patroon wat dan kan ontstaan is mogelijk herkenbaar: een actieve hulpverlener en een steeds passievere jongere. Hoe zorg je ervoor dat de jongere meer in de actie komt? In deze sessie krijg je tools in handen waar je de volgende dag meteen mee aan de slag kunt.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Wat de kernvaardigheden van de ontwikkeling zijn en waarin PRT en Floorplay overeenkomen
- Hoe je de PRT-technieken inzet om initiatief uit te lokken en communicatie te stimuleren
- Hoe je de jongere meer in de actie krijgt
Bij kinderen met autisme verloopt de prikkelverwerking anders dan bij leeftijdsgenootjes zonder autisme. In iedere interactie met de ander, spelen, leren en bewegen en activatieregulatie, spelen de zintuigen een essentiële rol. Prikkelverwerkingsproblemen kunnen onderliggend zijn aan gedrags- en emotieregulatieproblemen en problemen in sociale interacties. Naast het inzichtelijk maken van de kwetsbaarheden in het dagelijks leven kijken we vooral naar de kansen vanuit de zintuigen en prikkelverwerking. Hoe kunnen we kinderen ondersteunen in het dagelijks leven, en aansluiten bij het persoonlijk zintuiglijk profiel?
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Je herkent prikkelverwerkingsproblemen en overweegt of de prikkelverwerking ten grondslag kan liggen aan gedrag, activatie- en emotieregulatieproblemen in het dagelijks leven
- Je creëert een voor het kind ondersteunende sensorisch waardevolle context
- Je stemt omgevings-, interactie en materiaalvariabelen af op het sensorisch profiel van het kind
In de klinische praktijk wordt het diagnosticeren van een autisme spectrum stoornis (ASS) als een lastige opgave beschouwd. Hierdoor wordt de diagnose soms gemist of juist ten onrechte toegeschreven, met alle gevolgen van dien. Het is tijd om hierin verandering te brengen! Tijdens deze praktische sessie wordt aan de hand van casuïstiek nader ingegaan op deze complexiteit en op de huidige stand van zaken in de sociale wetenschap rondom het diagnosticeren van ASS. Uiteraard ga je oefenen met het invullen van de scoreformulieren en interpreteren van de AUTEZME. Je weet hierna hoe de AUTEZME kan helpen bij het diagnostisch proces.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Je leert over de oorsprong van de complexiteit in de diagnostiek met betrekking tot ASS, hetgeen belangrijke informatie levert voor de huidige klinische praktijk
- Welke gedragingen bij kinderen en jongeren kenmerkend zijn voor ASS en waar men op moet letten in de diagnostiek
- Welk testmateriaal het beste bruikbaar is in de diagnostiek met betrekking tot ASS
- Het adequaat toepassen van de AUTEZME als hulpmiddel bij het diagnostisch proces
Interessante Testmaterialen voor jou: