Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
Vr 14 april 2023
09:30 – 16:35
Van der Valk Hotel
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
Tarieven
- Regulier tarief
- € 399
- Abonnee tarief
- € 359
- NVO tarief
- € 359
- Commercieel tarief
- € 899
Over dit congres
Trauma bij kinderen
Kinderen die op jonge leeftijd zijn blootgesteld aan kindermishandeling zoals seksueel misbruik, fysieke of emotionele mishandeling of verwaarlozing, kunnen hiervan grote gevolgen ondervinden. Hun klinisch klachtenprofiel als gevolg van deze interrelationele traumatische ervaringen is dan ook breed. In de meeste gevallen spelen een groot aantal klachten hierbij een rol:
- Het posttraumatisch stresssyndroom (PTSS)
- Angstklachten
- Depressieve klachten
- Gedragsproblemen
- Gehechtheidsproblematiek
- Problemen op het gebied van emotieregulatie
Diagnostiek en behandeling getraumatiseerde kinderen
Bij getraumatiseerde kinderen kan de ontregeling of vermijding zo groot zijn, dat directe traumaverwerking nog niet lukt. Daar zijn eerst andere dingen voor nodig: goede diagnostiek gericht op zowel trauma als de gehechtheidsrelatie en diagnostiek gericht op het kind en zijn gehechtheidsfiguren, betrekken van ouders in de behandeling en aanpassing van de EMDR.
Daarnaast hebben deze kinderen vaak te kampen met een onveilige thuissituatie of een pleeggezinplaatsing met ingewikkelde systeemproblematiek.
Getraumatiseerde kinderen en hun systeem
Interventies voor deze doelgroep hebben verschillende theoretische achtergronden. Tijdens het congres Chronisch getraumatiseerde kinderen en hun systeem ligt de focus op de rol van de behandelaar, de leerkracht en op ouders en opvoeders, op het hele systeem. Alleen met die focus kan een juiste trauma behandeling worden gestart. In een combinatie van inhoud (wetenschap en praktijkkennis) en praktijk (behandelmethoden en verwerkingstechnieken).
Deze dag leer je alles over:
- De veerkracht van een ervaringsdeskundige
- Voorwaarden voor een goede diagnostiek
- Bijdrage aan herstel door opvoeders in het dagelijks leven
- Thema’s die een belangrijke rol spelen in het opvoeden van kinderen met trauma
- Trauma en de gevolgen bij kinderen herkennen en behandelen
- Effectieve behandelmethoden, zoals IGT-K en traumasensitief werken
- Effectieve behandelmethode EMDR met ouders
- Hoe je een netwerk van veerkracht weeft
- Hoe je verstoord oudergedrag herkent en wat je ermee kunt doen
Praktisch
Voor wie?
Het congres is primair bedoeld voor GZ-psychologen, klinisch psychologen, kinderpsychiaters, orthopedagogen, jeugdbeschermers, (gezins-)voogden, pleegzorgmedewerkers, POH GGZ, psychotherapeut, gedragsdeskundige, gezinsbegeleider, EMDR therapeut, (gezins)therapeut en alle andere professionals die in hun werk te maken hebben met kinderen met chronisch trauma en/of hun opvoeders en begeleiders.
Accreditatie
Accreditatie is goedgekeurd door:
- EMDR (VEN): algemene scholing (breed): 5,5 punten
- EMDR (VEN): vakinhoudelijke scholing (smal): 0,5 punten
- V&VN: categorie GGZ en SPV: 5 punten
- Registerplein: categorie GGZ en SPV: 5 punten
Accreditatie wordt aangevraagd bij: NIP Kinder- en Jeugdpsychologen, NVO Orthopedagoog-Generalist, SKJ, NVvP enVGCt.
Vul jouw relatienummer in op het inschrijfformulier als je hiervoor in aanmerking wilt komen. We kunnen helaas niet garanderen dat aangevraagde accreditatiepunten worden toegekend.
Heb je een suggestie voor accreditatie van een bepaalde beroepsvereniging? E-mail dan jouw verzoek naar robin.happel@bsl.nl. Wij zullen bij relevante aanvragen én meerdere aanvragen het verzoek in overweging nemen.
Studiebelasting
Het congres Chronisch getraumatiseerde kinderen en hun systeem staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.
Programma
Deze presentatie belicht de belangrijkste ingrediënten van IGT-K (Integratieve Gehechtheidsbevorderende Traumabehandeling voor Kinderen), een behandelmethode voor kinderen die vanaf jonge leeftijd interrelationeel trauma hebben meegemaakt. Door een scala aan klachten op het gebied van PTSS, gedrag, gehechtheid en emotieregulatie, kan de ontregeling of vermijding zo fors zijn dat directe traumaverwerking (nog) niet lukt.
Wat kunnen we wel doen bij deze groep kinderen en hun gezin?
Nathalie en Irma gaan in op de voorwaarden om behandeling mogelijk te maken, het optimaliseren van de context, goede diagnostiek ook van ouders en gezin, mogelijke interventies die nodig zijn voor opvoeders en gebruik van verhalenmethoden voorafgaand en tijdens de behandeling.
Na zijn vlucht uit de boerderij in Ruinerwold, waar hij jarenlang vastzat met z’n broertje en vier zusjes, doet hij zijn verhaal. Vijfentwintig jaar was hij, toen hij het eindelijk aandurfde de sprong naar de vrijheid te wagen. Israël vertelt zijn persoonlijke ervaringsverhaal over de hel die hij voor die tijd doormaakte, onder de straffe geestelijke hand van vader Gerrit Jan.
Parents capacity to understand their children and respond with sensitivity is guided by early memories of their relationships with their own parents. If they have an abundance of joyful memories, those early experiences of joy enhance their interactions with their own children in present day. If their early memories with their own parents are hurtful or frightening, the old disturbing feelings can light up without warning and create negative responses with their children. We can help individuals find freedom from the past by gaining understanding and identifying their triggers and reactions. With therapeutic assistance, parents can learn to step into a present-day positive state of self-awareness with new ways of thinking and responding to their children for improved attachment security and healthier families.
What do you learn after you heard this presentation?
- You will learn how stored disturbing memories can change parents’ interpretation of children’s behaviors
- You will give examples of three negative beliefs that can be stored in parents’ memory networks and negatively impact parent-child relationships
- You will describe a therapist attitude that can help parents gain insight into the source of their negative parenting responses
Kinderen en jongeren in multistress contexten of met complex trauma proberen, tuimelen niet op hun eentje in een kolkende rivier van overspoelende emoties, lichamelijke (re)acties en ongrijpbare gedragsmoeilijkheden. Naast dat (pleeg)ouders zelf al enige tijd het hoofd proberen boven water te houden, zijn de impact en effecten op hun ouderschap vaak groot. De zorg en zorgdialoog komen onder druk te staan, vastlopende relationele dansen en handelingsverlegenheid slaan toe. Maar vooral een gevoel van machteloosheid lijkt allesoverheersend.
Hoe kunnen we (pleeg)ouders, begeleiders en nauw betrokkenen steunen en samen met hen navigeren door deze woelige wateren zodat ze terug een spoor vinden in het spanningsveld tussen opvoeden en emotioneel steunend zijn. Hoe kunnen ze terug een beetje ervaren dat ze nog verschil maken en ertoe doen in de relatie met hun kind?
Sessies
Bij trauma of ingrijpende gebeurtenissen tijdens de kinderjaren, grijpen de traumatentakels soms wild om zich heen. Niet alleen het kind of jongere is geraakt maar ook de vele relaties, het gezin en zelfs de gemeenschap waartoe ze behoren.
In de praktijk balanceren we op een smal koord. Vaak krijgen we een gereduceerde focus op het ‘getraumatiseerde kind’ en belanden de vele betrokkenen in niet helpende spiralen met elkaar. Wat te doen als kinderen en jongeren ons in het hier en nu confronteren met overspoelende emoties (woedebuien, paniekaanvallen,…), lichamelijke last (nachtmerries, bedplassen, tics,…), problematisch gedrag (liegen, zelfbeschadiging,…) of relationeel leed? Gesprekken en acties vernauwen zich soms ongewild tot het trauma toen of tot het acute, problematische gedrag in het hier en nu.
Het gevoel van ‘agency’, iets meer en nog iemand anders te zijn dan het trauma maar ook het gevoel ertoe te doen en erbij te horen, raken zoek. Niet alleen bij het kind maar ook bij alle andere betrokkenen.
Wat leer je deze sessie?
- Verschillende wegen bewandelen om veilige grond onder te voeten te creëren samen met kinderen, hun gezin en netwerk
- Mogelijkheden van ‘spreken en doen’ om de moeilijkheden samen te onderzoeken en de vele ondergesneeuwde aspecten en perspectieven te her-ontdekken
- Samen weven van netwerken van veerkracht
Om te toetsen of IGT-K de juiste behandeling is voor het gezin, is het belangrijk om zorgvuldige diagnostiek uit te voeren. Hierbij moet er zicht komen op het gedrag, trauma, gehechtheid, emotieregulatie en zelfbeeld van het kind (en de opvoeder). In deze sessie besteden we aandacht aan de specifieke stappen die hierbij moeten worden gezet en welke specifieke kennis daarvoor nodig is.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Hoe je het diagnostisch proces voorafgaand aan de IGT-K vormgeeft
- Wat de belangrijkste overwegingen en valkuilen zijn
- Hoe je in de terugkoppeling (rapportage en gesprek) kunt spreken over gehechtheid
School is bij uitstek een plek waar getraumatiseerde kinderen zich veilig kunnen voelen en vertrouwen in zichzelf en anderen kunnen ontwikkelen. Door hun gedragsproblemen kunnen er echter negatieve interactiepatronen ontstaan die de traumaproblematiek juist versterken. In deze deelsessie komen de essentiële elementen van traumasensitief onderwijs aan bod en biedt de inbreng uit de praktijk handvatten om deze patronen te doorbreken en om nog gerichter de veerkracht van leerlingen én leerkrachten te helpen vergroten.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Hoe werken met de essentiële elementen van traumasensitief onderwijs bijdraagt aan het vergroten van de veerkracht van getraumatiseerde leerlingen
- Welke kennis en handvatten je leerkrachten kunt geven zodat ze getraumatiseerde leerlingen beter kunnen begrijpen en beter kunnen ondersteunen
- Hoe je in de behandeling of begeleiding van een kind optimaal kunt samenwerken met school
Traumasensitief Hulpverlenen betreft een organisatiebreed raamwerk, geen op zichzelf staande interventie. Kenter Jeugdhulp, een organisatie voor specialistische jeugdzorg en GGZ met doelgroep 0-23 jaar, heeft zichzelf tot doel gesteld te komen tot een implementatie van een volledig traumasensitief behandel- en begeleidingsklimaat, waar medewerkers graag werken en ervaren van betekenis te kunnen zijn. Waarom zou je dat doen? Hoe doe je dat? Ben je er met een training? Wat zijn de succesfactoren en de uitdagingen?
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- De meerwaarde van een traumasensitieve organisatie en de verschillende fasen in de ontwikkeling daar naar toe
- Impact van de keuze voor de implementatie van een traumasensitieve visie
- Succesfactoren en uitdagingen die hierbij komen kijken
Onverwerkte traumatische ervaringen in het vroegkinderlijk leven van een ouder kleuren het beeld dat de ouder heeft van zichzelf en haar kind en beïnvloeden van het oudergedrag.
Onbedoeld toont de ouder zich emotioneel verwarrend naar het kind. Er ontstaat een blokkade tussen ouder en kind die het zicht op elkaar ontneemt. In deze sessie staat centraal hoe deze blokkade op te heffen met behulp van het onder meer het inzetten van de Modified Interaction Guidance (MIG), een videofeedback interventie die zich specifiek richt op baby’s en peuters en hun met onverwerkt trauma belaste ouders.
Aan de hand van videomateriaal wordt het volgende toegelicht:
- Gedesorganiseerde gehechtheidsrelaties en emotioneel verwarrend, door onverwerkt trauma gekleurd, oudergedrag
- De Brief-Ambiance als observatiemiddel om het emotioneel, verwarrende oudergedrag in beeld te brengen
- De Modified Interaction Guidance als gehechtheid interventie gericht op herstel van de met trauma belaste ouder-kind relatie door middel van een gedragsverandering bij de ouder
- De Trauma focused Videofeedback Interventie als gehechtheid interventie gericht op herstel van de belaste ouder-kindrelatie door een verandering van de verstoorde beelden die de ouder heeft van zichzelf, haar kind en de relatie met haar kind