Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
Vr 17 maart 2023
09.30 – 16.30
Van der Valk Hotel Utrecht
Winthontlaan 4-6
3526 KV Utrecht
Tarieven
- Regulier tarief
- € 399
- Abonnee tarief
- € 359
- NVO tarief
- € 359
- Commercieel tarief
- € 899
Over dit congres
Veel behandelaars passen emotieregulatie toe als methodiek binnen een behandeling van angstproblemen, depressieve klachten, eetstoornissen, agressieregulatie of bij persoonlijkheidsstoornissen. Ze doen dat wanneer het aangewezen is. Echter, zonder een duidelijk therapieplan, zonder duidelijk protocol en zonder een goede wetenschappelijke onderbouwing.
Breed inzetbare emotieregulatie training
Dit congres krijg je tools en handvatten van prof.dr. Matthias Berking die werkte aan een gefundeerde wetenschappelijke onderbouwing voor het uitvoeren van de emotieregulatie training. Daarnaast licht prof.dr. Caroline Braet het trainingsprogramma toe dat zij ontwikkelde voor emotieregulatie specifiek gericht op kinderen en adolescenten.
Dit congres stel je je eigen programma over emotieregulatie samen!
Je maakt een keuze uit 2 programma’s!
Bij programma 1 leer je:
- Hoe je de training emotieregulatie inzet bij diverse stoornissen
- Inzet emotieregulatie in de behandeling bij eetstoornissen
- Vaardigheden voor kinderen van 0-5 bij omgaan met woede
- Welke emotieregulatie strategieën van belang zijn bij school burn-out
- Rol emotieregulatie voor kinderen en jongeren met autisme
- Inzet mindfullness voor emotieregulatie bij kinderen
Bij programma 2 leer je:
- Hoe je TEC inzet bij 1-op-1 behandelingen, in groepsverband, ambulant of residentieel
- Hoe je deze competenties het beste bij patiënten aanleert
- Hoe je de vele emotionele competenties van de patiënten systematisch identificeert en zo nodig gericht vergroot.
Programma 1
Inleiding emotieregulatietraining gevolgd door lezingen over diverse stoornissen bij emotieregulatie
Jongeren ondergaan tijdens de adolescentie belangrijke ontwikkelingen die hen emotioneel kwetsbaar maken, waardoor hun emotionele reactiviteit voor negatieve emoties zijn hoogtepunt kent. We kunnen en mogen hen niet vragen emotionele ervaringen uit de weg gaan. Het lijkt daarom vooral belangrijk al op jonge leeftijd emoties bespreekbaar te maken en jongeren te leren met emotionele ervaringen goed om te gaan.
Maar, hoe doe je dat?
- Meer aandacht moet gaan naar emotieregulatie in de opvoeding alsook in een schoolcontext en in de hulpverlening
- Wat verstaan we precies onder emotieregulatie?
- Hoe maken we jongeren sterker?
Caroline Braet heeft hier onderzoek naar gedaan. Er is onderscheid gemaakt tussen vaardigheden en strategieën, tussen gezonde en eerder ongezonde manieren van emotieregulatie. Ook is uitgezocht hoe emotieregulatie zich ontwikkelt, en wat de rol van de ouders en andere volwassenen is waar jongeren mee omgaan, waaronder leerkrachten.
In haar lezing toont Caroline Braet aan, vertrekkende vanuit recente modellen en na talrijke voorstudies, hoe het versterken in stappen wordt opgebouwd, om zo jongeren weerbaar te maken in het omgaan met hun emoties.
Matthias Berking gaat in op de wetenschappelijke onderbouwing voor de uitvoering van de emotieregulatietraining en de brede inzetbaarheid van de training.
In de behandelingen van mensen met een eetstoornis kan op diverse manieren aandacht worden besteed aan emoties als angst, walging, schaamte, boosheid, verdriet of juist meer positieve emoties. In deze lezing komen aan de hand van casus een aantal voorbeelden naar voren hoe therapeuten concreet hier mee om kunnen gaan.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Op welke manieren emoties aan bod kunnen komen in de behandeling van mensen met een eetstoornis
- Op welke wijze therapeuten emoties bespreekbaar kunnen maken
- Concrete handvaten voor therapeuten om hier mee om te gaan
Veel jonge kinderen leren hun emoties op een positieve manier reguleren via modellen binnen hun gezin en via emotiecoaching van hun ouders/leerkracht.
Een aantal kinderen heeft dit nog niet geleerd en heeft hierbij hulp nodig. De doelgroep van het programma STOP4-7 zijn jonge kinderen met gedragsproblemen. Zij uiten hun emoties vaak via agressief gedrag. De kinderen leren in een groepstraining naast allerlei andere sociaal-cognitieve vaardigheden ook gevoelens te benoemen, wat te doen als ze zich heel kwaad voelen, gevoelens herkennen bij anderen en hiermee rekening houden.
Wim de Mey laat in deze lezing zien welke vaardigheden of strategieën deze jonge kinderen helpen bij het omgaan met hun kwaadheid of woede.
In de oudergroep is heel wat aandacht naar de rol van ouders bij het reguleren van de emoties van hun kinderen. De rol van vaders is hierbij belangrijk, zeker voor de jongens.
Eén van de hoofdvragen in onderzoek én in de klinische praktijk betreft hoe burn-out wordt onderscheiden van depressie.
Het doel van deze lezing is om bewustzijn te creëren rond de stijgende problematiek van school burn-out bij studenten en welke rol hun emotieregulatie hierin speelt. Daarnaast tonen we hoe emotieregulatie school burn-out en depressie onderscheidt. We gaan tenslotte in op de aanpak van school burn-out symptomen via emotieregulatie training.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Welke emotieregulatie strategieën van belang zijn bij school burn-out
- Welke emotieregulatie strategieën school burn-out en depressie onderscheiden
- Inzet emotieregulatie training als mogelijke interventie in de aanpak van school burn-out bij studenten
Emotieregulatieproblemen komen zeer veel voor bij mensen met autisme. Hoe kunnen we dit begrijpen? Vanuit een meer sociaal en relationeel perspectief op autisme belicht Ella Lobregt het verhoogde risico op een emotionele mismatch met de omgeving. Daarnaast kijkt ze naar de mogelijke rol van sensorische hyper- en hyporeactiviteit – eveneens veel voorkomend bij mensen met autisme – op emotieregulatie.
Emotieregulatieproblemen kunnen ernstige vormen aannemen, zoals moeilijk te behandelen zelfbeschadiging en chronische suïcidaliteit. Binnen het SCOS is hiervoor een integratieve (deels) klinische behandeling ontwikkeld. Deze is gebaseerd op Dialectische GedragsTherapie (DGT), aangevuld met onder meer lichaamsgerichte DGT en traumabehandeling in een context die rekening houdt met autisme. Chantal Cheizoo vertelt over haar ervaringen met deze behandeling en het effect op emotieregulatie.
Deze presentatie gaat over mindfulness technieken voor kinderen en jongeren met psychopathologie waarbij het reguleren van aandacht, emoties en gedrag een probleem is, zoals ADHD, autisme en gedragsstoornissen. Aan de hand van theorie, onderzoek, video’s en oefeningen voor de kinderen en hun ouders wordt duidelijk gemaakt hoe mindfulness kan helpen bij emotieregulatie in kind en gezin.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Hoe mindfulness in te zetten voor emotieregulatie bij kinderen
- Hoe mindfulness bij ouders bijdraagt aan emotieregulatie in de ouder-kind relatie
- Hoe mindfulness helpt bij de emotieregulatie van de hulpverlener
Programma 2
Inleiding emotieregulatietraining gevolgd door een verdiepende masterclass Training Emotionele Competenties (TEC) met prof.dr. Matthias Berking
Jongeren ondergaan tijdens de adolescentie belangrijke ontwikkelingen die hen emotioneel kwetsbaar maken, waardoor hun emotionele reactiviteit voor negatieve emoties zijn hoogtepunt kent. We kunnen en mogen hen niet vragen emotionele ervaringen uit de weg gaan. Het lijkt daarom vooral belangrijk al op jonge leeftijd emoties bespreekbaar te maken en jongeren te leren met emotionele ervaringen goed om te gaan.
Maar, hoe doe je dat?
- Meer aandacht moet gaan naar emotieregulatie in de opvoeding alsook in een schoolcontext en in de hulpverlening
- Wat verstaan we precies onder emotieregulatie?
- Hoe maken we jongeren sterker?
Caroline Braet heeft hier onderzoek naar gedaan. Er is onderscheid gemaakt tussen vaardigheden en strategieën, tussen gezonde en eerder ongezonde manieren van emotieregulatie. Ook is uitgezocht hoe emotieregulatie zich ontwikkelt, en wat de rol van de ouders en andere volwassenen is waar jongeren mee omgaan, waaronder leerkrachten.
In haar lezing toont Caroline Braet aan, vertrekkende vanuit recente modellen en na talrijke voorstudies, hoe het versterken in stappen wordt opgebouwd, om zo jongeren weerbaar te maken in het omgaan met hun emoties.
Matthias Berking gaat in op de wetenschappelijke onderbouwing voor de uitvoering van de emotieregulatietraining en de brede inzetbaarheid van de training.
- Je gaat aan de slag met de eerste fasen van de Training Emotionele Competenties (TEC)
- Je leert hoe je TEC inzet bij 1-op-1 behandelingen, in groepsverband, ambulant of residentieel
- Je krijgt inzicht in hoe je deze competenties het beste bij patiënten aanleert
- Je ontdekt hoe je de vele emotionele competenties van de patiënten systematisch identificeert en zo nodig gericht vergroot.
Praktisch
Voor wie?
Het congres Emotieregulatie is primair bedoeld voor GZ-psychologen, psychotherapeuten, klinisch psychologen, psychiaters, POH-GGZ en alle andere professionals die meer willen weten over emotieregulatie zowel voor kinderen als volwassenen.
Accreditatie
Accreditatie is goedgekeurd door:
- NVVP: 5 punten
- VGCt: 5 punten
- FGzPt: 6 punten
- SKJ: 5 punten
- Accreditatiebureau NIP Kinder- en Jeugdpsycholoog (K&J) / NVO Orthopedagoog-Generalist (OG):
- K&J/OG herregistratie: 5 punten
- K&J/OG opleiding – behandeling: 1 punt
- K&J/OG opleiding – diagnostiek: 1 punt
- K&J/OG opleiding – overige taken: 0,5 punt
Studiebelasting
Het congres Emotieregulatie staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.
Sprekers
Matthias Berking
Wim de Mey
Susan Bögels
Hermien Elgersma
Caroline Braet
Annelies van Royen
Ella Lobregt-van Buuren
Chantal Cheizoo
Interviews
Matthias Berking
Caroline Braet
Interviews met Caroline Braet over de training Emotieregulatie.
Reviews
"Het congres sluit goed aan bij mijn zoekwerk naar combinatie ACT en emotieregulatie. Vooral bij Mathias Berking werd het mij duidelijk dat labiliteit belangrijk is te herkennen en echt te focussen op de basis vaardigheden alvorens de verdieping in te gaan."
“Helder verhaal met brug tussen wetenschap en de praktijk.”
"Ik ben zeer te spreken over de lezing en workshops van prof.dr. Matthias Berking. Een mooie balans tussen brain research, theoretische achtergrond, bruikbare tools om verder in te verdiepen en beeldende, herkenbare voorbeelden uit de praktijk. Zeer inspirerend!"
Contact
Interessant voor jou!
Boeken Matthias Berking en Caroline Braet met korting
Alvast inlezen over emotieregulatie?
Profiteer met de kortingscode deelnemersemotieregulatie20 van de volgende drie interessante uitgaven. Je ontvangt dan 20% korting!