Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
Vr 19 april 2024
09:30 – 16:30
Van der Valk Hotel
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
Tarieven
- Regulier tarief
- € 399
- Abonnee tarief
- € 359
- Tarief NVO, VKJP, NVP, Traumanet
- € 359
- Commercieel tarief
- € 899
Over dit congres
Kinderen die op jonge leeftijd zijn blootgesteld aan kindermishandeling zoals seksueel misbruik, fysieke of emotionele mishandeling of verwaarlozing, kunnen hiervan grote gevolgen ondervinden.
Klachtenprofiel
Hun klinisch klachtenprofiel als gevolg van deze interrelationele traumatische ervaringen is dan ook breed. In de meeste gevallen spelen een groot aantal klachten hierbij een rol: het posttraumatisch stresssyndroom (PTSS), angstklachten, depressieve klachten, gedragsproblemen, gehechtheidsproblematiek, een onveilige thuissituatie en een pleeggezinplaatsing met ingewikkelde systeemproblematiek.
Trauma bij kinderen
De focus van het Jaarcongres Trauma bij kinderen ligt op de rol van de behandelaar, de leerkracht en op ouders en opvoeders. De inhoud van dit congres is een combinatie van wetenschap en praktijkkennis afgewisseld met behandelmethoden en verwerkingstechnieken, zoals Tem je draak, EMDR met ouders en traumasensitief werken.
Wat ga je leren?
- Wat de lange termijn gevolgen kunnen zijn van ingrijpende jeugdervaringen op de lichamelijke en mentale gezondheid
- Een persoonlijk ervaringsverhaal over intergenerationeel trauma en heling
- Je herkent trauma en krijgt handvatten om hiermee om te gaan
- Het belang van goede diagnostiek
- Effectieve behandelmethoden, zoals EMDR met ouders en traumasensitief werken
- Hoe je een netwerk van veerkracht weeft
Praktisch
Voor wie?
Het congres is primair bedoeld voor GZ-psychologen, klinisch psychologen, kinderpsychiaters, orthopedagogen, jeugdbeschermers, (gezins-)voogden, pleegzorgmedewerkers, POH GGZ, psychotherapeut, gedragsdeskundige, gezinsbegeleider, EMDR therapeut, (gezins)therapeut en alle andere professionals die in hun werk te maken hebben met kinderen met chronisch trauma en/of hun opvoeders en begeleiders.
Tarieven
- €399 | Regulier tarief
- €359 | Abonnee tarief *
- €359 | Leden tarief **
- €899 | Commercieel tarief
Alle tarieven zijn exclusief. Bekijk de annuleringsvoorwaarden hier.
*Voor abonnees GZ-Psychologie en Kind & Adolescent Praktijk
** Voor leden NVO, VKJP, NVP en traumanet.nl
Accreditatie
Accreditatie is goedgekeurd door:
- LV POH-GGZ voor 5 punten
- NVRG: 5 punten
- VGCt: 5 punten
- NIP K&J / NVO (OG): 5,5 punten (herregistratie) en 2,5 punten (KJ opleiding – behandeling)
- FGzPT: 2 punten
- NIP-Eerstelijnspsychologie (categrorie ELP herregistratie): 6 punten
- V&VN: 5 punten
- SKJ: 5,5 punten
Accreditatie wordt aangevraagd bij NVO Orthopedagoog-Generalist, VKJP en NVP.
Vul jouw relatienummer in op het inschrijfformulier als je hiervoor in aanmerking wilt komen. We kunnen helaas niet garanderen dat aangevraagde accreditatiepunten worden toegekend.
Heb je een suggestie voor accreditatie van een bepaalde beroepsvereniging? E-mail dan jouw verzoek naar robin.happel@bsl.nl. Wij zullen bij relevante aanvragen én meerdere aanvragen het verzoek in overweging nemen.
Programma
In deze lezing wordt stilgestaan bij de betekenis van trauma als wond bij het kind en het systeem. Bestaande kennis over de ‘window of tolerance’ wordt verder verdiept. Voorts wordt besproken hoe wonden gevonden kunnen worden en wat nodig is om de wond weer te hechten en wat de aangrijpingspunten en mogelijkheden zijn om dat compassievol te doen.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Het op een eenvoudige manier onderkennen en vinden van trauma’s
- Beter begrip van trauma en de werking daarvan voor het kind en het systeem
- Werkzame handvatten voor de aanpak bij trauma
Waarom ik deelnemers aanraad om naar het congres te komen?
“Trauma’s kunnen grote gevolgen hebben voor de ontwikkeling van het kind en zijn systeem en vormen vaak de basis voor trauma gerelateerde stoornissen. Het bijhouden van kennis hierover is onontbeerlijk.”
Tijdens haar inspirerende lezing neemt Marlene van Steensel je mee op ontdekkingstocht door het complexe landschap van haar jeugd waarin (intergenerationeel) trauma, (veer)kracht, verbinding, vriendschap en het belang van vergezichten centraal staan.
Op boeiende wijze belicht zij de maatschappelijke onderliggende patronen die meespelen in het al dan niet verwerken van trauma. Dit zijn ook de thema’s waarover zij schrijft in haar goed ontvangen debuutroman De Erfschat. Hoewel het boek geen autobiografie is, weeft het subtiel talloze autobiografisch geïnspireerde thema’s samen. Zoals het verwerken van verlies, de overdracht van (oorlogs)trauma van generatie op generatie, (on)gelijke kansen in onderwijs en schrijnende stigmatisering.
Traumatische en ingrijpende gebeurtenissen in de kindertijd kunnen zowel fysiek, emotioneel als psychisch wonden slaan. Ook de relationele en sociale geraaktheden trekken diepe sporen. Doorheen de tijd kunnen uiteenlopende moeilijkheden de bovenhand nemen en zich nestelen in en tussen kinderen, ouders en de vele betrokkenen. Vanop veilige grond onderzoeken we samen met kinderen, gezinnen en netwerken de vele tentakels van trauma en faciliteren we een gevoel van ‘agency, belonging en coherentie’. We initiëren nieuwe relationele dansen en narratieven die hoop creëren zonder meegesleurd te worden in de vele draaikolken en stroomversnellingen. In steeds wijdere kringen weven we veerkracht bevorderende netwerken.
Sessies
Ouderschap van (pleeg)kinderen met ernstige emotionele- of gedragsproblemen leidt vaak tot situaties waarin ouders zich zeer handelingsverlegen en machteloos voelen. De spanning die hierdoor ontstaat zet het functioneren in de ouderschapsrol vervolgens nog verder onder druk, waardoor een vicieuze cirkel kan ontstaan waarin disfunctioneel opvoedingsgedrag en ouderlijke stress elkaar versterken. In deze sessie zal een werkwijze waarbij EMDR wordt ingezet als vorm van ouderbegeleiding, theoretisch onderbouwd en praktisch geïllustreerd worden.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Kijken naar ouderschap door een traumabril
- Het verschil tussen therapie voor de ouder en EMDR in de ouderbegeleiding
- Targetselectie en specifieke interweaves
Bij trauma of ingrijpende gebeurtenissen tijdens de kinderjaren, grijpen de traumatentakels soms wild om zich heen. Niet alleen de persoon is geraakt maar ook de vele relaties en zelfs de gemeenschap waartoe ze behoren. Deze kinderen, jongeren en ook volwassenen hebben vaak gefragmenteerde, incoherente en gestolde verhalen over hun leven, hun relaties, zichzelf en de pijnlijke gebeurtenissen. Ze zitten ‘vast’ in het verleden, heden of de toekomst.
Tijdens deze sessie verlaten we de geijkte paden en reiken mogelijkheden van spreken en doen aan om de moeilijkheden en geraaktheden samen te onderzoeken. Stap voor stap weven we een veelheid, gelaagdheid en diversiteit aan verhalen en betekenissen doorheen het grotere levensweefsel en krijgen de pijnlijke ervaringen een plek in de veelheid van relaties en gebeurtenissen in hun leven. We maken gebruik van biografische interviews en kleurrijke, caleidoscopische tijdslijnen en kiezen hierbij voor ernstige speelsheid en speelse ernst.
Tem Je Draak is een groepstraining voor getraumatiseerde (pleeg)kinderen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar. In de training worden de kinderen voorbereid op traumabehandeling wanneer er sprake is van vermijding, ervaren ze steun bij elkaar en krijgen psychoeducatie over trauma, hechtingsproblematiek en loyaliteitsproblemen. Ze leren vaardigheden om hun draak (traumaklachten) te temmen. In 2022 is het draaiboek, uitgegeven door BSL, op de markt gekomen. De training is ontwikkeld om te geven in combinatie met Zorgen voor getraumatiseerde kinderen, een groepstraining voor (pleeg)ouders. In deze sessie vertellen wij over de inhoud van de groepstraining Tem Je Draak en oefenen we met technieken.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Hoe een Tem Je Draak training eruit ziet
- Voor welke kinderen deze training bedoeld is
- Een paar nieuwe technieken om in te zetten bij chronisch getraumatiseerde (pleeg)kinderen
- Welke aanpassingen nodig zijn indien je de training wilt inzetten bij getraumatiseerde kinderen die geen pleegkind zijn
In nauwe samenwerking met onze collega’s van de NCTSN in de Verenigde Staten, gebaseerd op ervaringen en adviezen van trainers en deelnemers, geïnspireerd door nieuwe inzichten en kennis, is de training “Zorgen voor getraumatiseerde kinderen” volledig vernieuwd. Deze transformatie heeft geleid tot een nieuwe naam: “Traumasensitief opvoeden en begeleiden”. Wil je meer weten en een voorproefje krijgen van de inhoud, Carina neemt je mee in de belangrijkste veranderingen!
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Welke nieuwe inzichten en ervaringen van trainers en deelnemers zijn verwerkt in de herziene training TSO en B
- Welke nieuwe onderwerpen zijn opgenomen, bijvoorbeeld aandacht voor de culturele achtergrond van kinderen en begeleiders
In deze sessie word je geïnspireerd om door middel van een lichaamsgericht spel kinderen te helpen hun veerkracht te vergroten. De positieve lijflijke contactervaringen, beweging en het gezamenlijk plezier helpen het stresssysteem te reguleren en weer open te staan voor co-regulatie.
We gaan dit vooral doen! Want je voelt wat effect is, door het zelf te ervaren!
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Je weet waarom: “Spelen is een bezigheid die men niet ernstig genoeg kan nemen” (J. Cousteau)
- Je hebt kennis over hoe je spelen en bewegen in kan zetten in jouw contact met kinderen (en hun gezin)
- Je hebt spelvormen ervaren en geoefend, gevoeld wat het effect is en ideetjes voor je werksituatie
Online hulpverlening heeft inmiddels een plek gekregen in onze wereld. Als hulpverlener hebben we hier in toenemende mate mee te maken. Organisaties bieden steeds vaker ook de mogelijkheid tot chatten. Chathulpverlening biedt unieke kansen vanwege het laagdrempelige karakter maar brengt ook eigen valkuilen met zich mee. Zeker als er sprake is van mensen met traumaklachten. Traumaklachten beïnvloeden de communicatie van de chatter en de manier waarop de communicatie van de hulpverlener geïnterpreteerd wordt. Omdat bij chathulpverlening lichaamstaal ontbreekt ben je als hulpverlener (en hulvrager) grotendeels aangewezen op geschreven taal om je boodschap over te brengen en de reacties van de ander goed te begrijpen.
Deze sessie gaat over chathulpverlening algemeen, traumsensitief chatten en de vraag: Hoe communiceren we veiligheid als we alleen beschikking hebben over geschreven taal? Hoe vermijd je triggers en hoe merk je dat je toch iets hebt geraakt? En welke kansen liggen er om de communicatie te herstellen?
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze sessie?
- Het belang van chat als vorm van hulpverlening voor getraumatiseerde mensen
- Kansen en valkuilen in de communicatie zonder lichaamstaal
- Traumasensitief chatten, wat belangrijk is