Stress kan behalve geestelijke ook lichamelijke schade achterlaten bij kinderen. Zij blijken vooral in de eerste dagen van hun leven en in de adolescentie extra kwetsbaar voor de gevolgen van chronische stress.
Trauma bij kinderen
Frequente of aanhoudende stress heeft vaak te maken met nadelige jeugdervaringen die jonge mensen kunnen meemaken, zoals kindermishandeling, seksueel misbruik en partnergeweld. Maar er zijn meer traumatische ervaringen van kinderen, zoals pesten, armoede, discriminatie en echtscheidingen.
Gedragsverandering kind
Het is van belang sensitief te reageren en oog te hebben voor traumatische ervaringen bij gedragsverandering van een kind, zodat je effectieve hulp in de vorm van passende interventies biedt.
Tijdens dit congres leer je:
- Wanneer gespecialiseerde hulp nodig is bij kindertrauma
- Wanneer je nog op de veerkracht van het kind kunt vertrouwen
- Welke behandelmethodes je kunt toepassen bij trauma bij kinderen
Eén op de drie kinderen en adolescenten die wereldwijd opgroeien ervaart jeugdtrauma, zoals pesten en kindermishandeling. Jeugdtrauma is verantwoordelijk voor veel mentale problemen in de adolescentie, zoals depressie, angst, gedragsproblemen, lagere schoolprestaties, agressie en zelfs suïcide. Anne Laura van Harmelen vertelt je hoe jeugdtrauma jongeren kwetsbaar maakt en welke mogelijkheden er zijn om hun veerkracht te versterken.
Anne-Laura van Harmelen, hoogleraar Brein, Veiligheid en Veerkracht, Universiteit Leiden
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Waarom jeugdtrauma jongeren kwetsbaar maakt voor mentale problemen
- Wat Veerkracht na Jeugdtrauma is
- Hoe veerkracht versterkt kan worden
Kinderen die in armoede opgroeien, worden geconfronteerd met veel stress en met instabiele leefomstandigheden thuis. Dit kan de ontwikkeling van hun executieve functies onder druk zetten en leiden tot psychosociale problemen. Mariëtte Lusse gaat in op hoe scholen en zorgprofessionals de veerkracht en kansen van deze kinderen kunnen vergroten door kinderarmoede eerder te Signaleren en kinderen in armoede beter te Ondersteunen en Stimuleren: SOS bij kinderarmoede.
Mariëtte Lusse, Lector Kwetsbare gezinnen, kansengelijkheid en kinderarmoede, Hogeschool Rotterdam
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Welke kinderen in armoede opgroeien en wat hier de gevolgen van zijn
- Hoe armoede de achterliggende oorzaak van ontwikkelingsproblemen bij kinderen kan zijn
- Welk handelingsperspectief professionals hebben bij het Signaleren van en Ondersteunen en Stimuleren bij kinderarmoede
In deze plenaire lezing hoor je het verhaal van Sander en Jeroen. Zij vertellen door middel van een mini documentaire en verdieping hun verhaal. Hier komen verschillende onderwerpen aan bod, zoals kindermishandeling, verwaarlozing en fysieke, mentale gezondheid. Zij nemen je mee in hun aangrijpende verleden, vertellen wat zij ervan hebben geleerd en wat zij meenemen naar nu. Ook worden er onzichtbare littekens verteld, die zij er aan hebben overgehouden. Zij geven handvatten mee en vertellen hoe er gesignaleerd kan worden.
Jeroen van de Ven, spreker en jongerencoach, Jeroen en Forte Welzijn, Elst
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze lezing?
- Bewustwording
- Niet alles is wat het lijkt
- Doorvragen
- Praten met kinderen over kindermishandeling
- Behandeling voor Chronisch getraumatiseerde kinderen: IGT-K
- Hoe help je getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking?
- Rol traumatische ervaringen en inzet ACT bij traumabehandeling
- Hoe vergroot je veerkracht?
- Praten met kinderen over kindermishandeling
- Behandeling voor Chronisch getraumatiseerde kinderen: IGT-K
- Hoe help je getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking?
- Rol traumatische ervaringen en inzet ACT bij traumabehandeling
- Hoe vergroot je veerkracht?
Programma onder voorbehoud van wijzigingen.
Praten met kinderen over hun onveilige thuissituatie kan ingewikkeld zijn. Je wilt het kind niet verder klem zetten of onnodig belasten. Tegelijkertijd wil je het kind de gelegenheid bieden om zíjn stem te laten horen en heb je informatie nodig om een goede inschatting te kunnen maken over wat het kind nodig heeft. Deze workshop geeft je concrete handvatten voor je gesprekken met kinderen.
Marike van Gemert, oprichter, trainer en auteur, Academie voor Praten met Kinderen
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze workshop?
- Rekening houden met een traumabrein in gesprekken over kindermishandeling
- Veiligheid creëren in het contact met het kind
- Transparant zijn over je professionele verantwoordelijkheid: omgaan met een verzoek tot geheimhouding
In deze workshop gaan we in op specifieke opvoedstrategieën voor opvoeders van chronisch getraumatiseerde kinderen, zoals beschreven in het boek Integratief Opvoeden. Deze opvoedstrategieën zijn te gebruiken door ouders/pleegouders, familieleden en anderen die een kind verzorgen dat gehechtheidstrauma heeft meegemaakt. Ook kan het boek gebruikt worden door therapeuten om een behandeling te ondersteunen, waarbij EMDR en gezinstherapie wordt geïntegreerd (zoals IGT-K). In de workshop gaan we kort in op het behandelmodel IGT-K en de opvoedstrategieën. Je gaat zelf aan de slag met een oefening. Na deze workshop weet je welke opvoedstrategieën beschikbaar zijn, en bij welke doelgroep deze kunnen worden ingezet.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze workshop?
- Wat het doel is van Integratief Opvoeden
- Hoe je een aantal opvoedstrategieën van Integratief Opvoeden herkent
- Voor welke kinderen de opvoedstrategieën kunnen worden ingezet
In deze workshop worden de cruciale concepten en aandachtspunten toegelicht die van belang zijn bij het werken met getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking en hun gezin. Ook ga je aan de slag met het opstellen van een actieplan, één van de onderdelen van de training waarmee je in de dagelijkse praktijk aan de slag kunt.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze workshop?
- Je hebt meer zicht op de impact van trauma bij kinderen met een verstandelijke beperking
- Je kent de cruciale concepten van het werken met getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking
- Je maakt een start met een actieplan waarmee je in de praktijk aan de slag kunt
Kinderen met lichamelijke klachten (SOLK) kunnen getraumatiseerd zijn als gevolg van het meemaken van een traumatische gebeurtenis voorafgaand aan de SOLK of door een gebeurtenis erna. Door zich niet erkend of geloofd voelen, een heftige pijnaanval of doordat ze veel dingen niet meer kunnen (school/sport/sociale contacten). Er hoeft geen sprake te zijn van psychologische factoren zoals een trauma bij het ontstaan of verergeren van lichamelijke klachten. Als er toch sprake is van een traumatische gebeurtenis en de posttraumatische stressreacties niet verminderen doordat het trauma voortduurt of niet wordt verwerkt, is de kans aanwezig dat er door langdurige stress lichamelijke klachten ontstaan. Maar welke traumatische herinneringen zijn relevant voor de behandeling van lichamelijke klachten?
In deze workshop bespreken we met behulp van casuïstiek en theorie 2 manieren om dit op te sporen en te behandelen middels EMDR/Imaginaire Exposure. We nemen de deelnemers mee in hoe je volgens het gevolgenmodel de klacht als uitgangspunt neemt en nagaat welke gevolgen de lichamelijke klacht in stand houden. Ook bespreken we wat je als behandelaar inzet als uit de gepersonaliseerde verklaring blijkt dat er voor de lichamelijke klachten geen traumatische gebeurtenissen zijn geweest. Maar de stressreacties na het meemaken van een heftige gebeurtenis niet verminderen door de wijze waarop het kind/de jongere/het gezin reageert op deze stress (coping). Hoe bevorder je in dat geval de gezonde coping en de kwaliteit van leven middels Acceptence and Commitment Therapy (ACT)?
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze workshop?
- Hoe herinneringen aan traumatische gebeurtenissen SOLK-klachten veroorzaken en in stand houden en wat je hiermee kan in de behandeling
- Waarom het zo belangrijk is een gepersonaliseerde verklaring van de klachten te maken (met het gevolgenmodel/Biopsychosociaal model/SCEGS-model/Holistische theorie).
- Hoe je vanuit de gepersonaliseerde verklaring een passend behandelplan maakt en nagaat of je EMDR, IE, CGT of ACT toepast.
- Hoe je bij kinderen/jongeren die voor de SOLK goed functioneerden, gebruik maakt van hun eigen coping en persoonskenmerken met ondersteuning van ACT.
Tijdens deze workshop geven we je tips en concrete handvatten over hoe je als hulpverlener samen met het kind, de jongere en het gezin kan bouwen aan een veerkrachtpuzzel. De veerkrachtpuzzel kan als basis en vertrekpunt dienen van waaruit je als hulpverlener met het gezin kan gaan bouwen aan ieders unieke veerkrachtproces. We baseren ons hierbij op de sociaalecologische benadering van veerkracht zoals geformuleerd door Michael Ungar.
Annelies Houben, drama therapeut en Naomi Vandamme, GZ-psycholoog, Veerkrachtexpertise Centrum
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze workshop?
- Welke kind- en omgevingsgerelateerde veerkrachtbronnen uit onderzoek blijken bij te dragen aan veerkracht en hoe je deze kan cultiveren in de praktijk
- Hoe veerkracht na trauma zich kan manifesteren bij kinderen en jongeren (pathways to resilience)
- Hoe het werkkader van de “veerkrachtpuzzel” een simpele manier kan zijn om binnen jouw werking concreet aan de slag te gaan met het thema veerkracht
Tem Je Draak is een groepstraining voor getraumatiseerde pleegkinderen in de leeftijd van 7 t/m 12 jaar. In de training worden de kinderen voorbereid op traumabehandeling, ervaren ze steun bij elkaar en krijgen psychoeducatie over trauma, hechtingsproblematiek en loyaliteitsproblemen. Ze leren vaardigheden om hun draak (traumaklachten) te temmen. In 2022 komt dit draaiboek, uitgegeven door Bohn Stafleu van Loghum, op de markt. De training is ontwikkeld om te geven in combinatie met Zorgen voor getraumatiseerde kinderen, een groepstraining voor (pleeg)ouders. In deze workshop vertellen wij over de inhoud van de groepstraining Tem Je Draak en oefenen we met technieken.
Wat heb je geleerd na het bijwonen van deze workshop?
- Hoe een ‘Tem Je Draak training’ eruit ziet
- Voor welke kinderen deze training bedoeld is
- Een paar nieuwe technieken om in te zetten bij chronisch getraumatiseerde pleegkinderen
Programma onder voorbehoud van wijzigingen.
Linda Blokzijl
Barbara de Bruine
Leony Coppens
Dit was voor haar de aanleiding om te gaan schrijven en ontwikkelen. Samen met Carina van Kregten vertaalde en bewerkte zij de door de NCTSN ontwikkelde training ‘Caring for children who have experienced trauma’. Hier ontwikkelden zij een train-de-trainer bij zodat professionals deze training goed voorbereid kunnen geven aan pleegouders en andere opvoeders van getraumatiseerde kinderen. In 2016 kwam ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen’ uit, een praktisch handboek voor het basisonderwijs. Op basis van dit boek dat zij samen met Marthe Schneijderberg en Carina van Kregten schreef, ontwikkelde zij een training voor traumasensitief onderwijs. Ook deze training is heel positief ontvangen door het werkveld en wordt inmiddels op veel plekken in Nederland en België gegeven.
Naar het effect van beide trainingen wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan.
Marike van Gemert
Fotograaf foto Marike van Gemert: Remke Spijkers.
Melissa Goris
Anne-Laura van Harmelen
Mara van der Hoeven
Annelies Houben
Carina van Kregten
Samen met Leony Coppens heeft Carina de training ‘Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders’ vertaald en bewerkt. Samen met Leony Coppens en Marthe Schneijderberg publiceerde zij het boek Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. (2015), een praktisch handboek voor leraren in het basisonderwijs.
Carina geeft regelmatig workshops en lezingen over chronisch trauma bij kinderen.
Mariëtte Lusse
Nathalie Schlattmann
Zij heeft verschillende artikelen geschreven over EMDR en TF-CBT en is mede ontwikkelaar van het therapeutische spel Mijn Gezin en Ik.
Ze is momenteel werkzaam bij het Therapeutisch Pleegzorgteam van Levvel in Amsterdam en een van de expertise coördinatoren van de vakgroep Trauma Gehechtheid en Gezin van Levvel. In haar werk met chronisch getraumatiseerde kinderen merkte ze dat voor een specifieke groep kinderen TF-CBT en EMDR onvoldoende ingang bood. Zij vond in Amerika de methodiek van Debra Wesselmann en heeft ervoor gezorgd dat deze methodiek bij Levvel is aangepast voor de Nederlandse populatie en daar nu door collega’s wordt onderzocht op de effectiviteit. Deze behandeling heet in Nederland IGT-K.
Giuditta Soro
Maureen Stam
Naomi Vandamme
Jeroen van de Ven
Waar en wanneer
Vrijdag 11 maart 2022 | Hotel Veenendaal
Voor wie?
Het congres is primair bedoeld voor GZ-psychologen, klinisch psychologen, kinderpsychiaters, orthopedagogen, jeugdbeschermers, (gezins-)voogden, pleegzorgmedewerkers, POH GGZ, psychotherapeut en alle andere professionals die in hun werk te maken hebben met kinderen met chronisch trauma en/of hun opvoeders en begeleiders.
Tarieven (btw vrij)
- 399,- per persoon | Regulier tarief
- 359,- per persoon | Abonnee tarief *
- 359,- per persoon | Tarief voor NVO leden
*Abonnees van GZ-Psychologie, Kind & Adolescent Praktijk.
Eenvoudig inschrijven voor dit congres >>
Accreditatie
Accreditatie wordt aangevraagd bij POH-GGZ, NIP, NIP K&J, FGzPT, SKJ, NVO, NVvP en VGCt. Het congres staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur. Heeft u een suggestie voor accreditatie van een bepaalde beroepsvereniging? Mail dan uw verzoek naar henriette.boven@bsl.nl. Wij zullen bij relevante aanvragen én meerdere aanvragen het verzoek in overweging nemen.
Cedeo erkend
Met dit klanttevredenheidsoordeel is de kwaliteit van onze congressen en masterclasses ruimschoots gewaarborgd. Cedeo is een onafhankelijke intermediair die opleidingsinstituten toetst. Lees meer over de CEDEO erkenning.
CRKBO geregistreerd
Springer Media B.V., waarvan Bohn Stafleu van Loghum onderdeel uitmaakt, is als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Instellingen die geregistreerd staan in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs en mogen hun beroepsopleidingen btw vrij aanbieden.
Contact
Klantenservice (inschrijving / aanmelding)
E: aanmelder@bsl.nl
Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Eventcoördinator (logistieke vragen)
Annuleren
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. In geval van annulering tot uiterlijk 4 weken voor de opleidingsdatum, wordt een bedrag van 50,- wegens administratiekosten in rekening gebracht. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf 750,- (excl. btw) per persoon bedragen de administratiekosten 250,-. De administratiekosten bedragen 35,- indien de kosten van de betreffende opleiding, cursus, workshop of training minder dan 100,- bedragen. In geval van annulering binnen 4 weken voor de opleidingsdatum wordt het volledig verschuldigde bedrag in rekening gebracht. De betreffende deelnemer kan zich in dat geval wel laten vervangen door een ander persoon.